آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خانه » عمومی و متفرقه » مذهبی » این دعا بختت را باز میکند

این دعا بختت را باز میکند

doa3

مسئله ی ازدواج نگرانی بسیاری از خانواده ها است. شما می توانید با این دعا به درگاه خدا متوسل شوید تا بختتان باز گردد.

من 32 سال دارم و ليسانس هستم و هنوز ازدواج نکرده ام. چگونه ملتمسانه و نيازمندانه از خدا بخواهم که من هم همسر خوب داشته باشم. در دعا چه جمله اي بگويم و از خدا چه بخواهم؟

دانشجوي گرامى! از اين كه صادقانه، مساله خود را با ما در ميان گذاشتيد، تشكر و قدردانى مى‏كنيم. اميد است پاسخ ما بتواند گره‏اى از مشكلات شما جوانان محترم و مشتاق پاكى و پاكدامنى را باز كند كه اين بهترين پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود. همانطور که مي دانيد دانستن سن ،تحصيلات و جزييات ديگري در ارايه راهنمايي و مشاوره بهتر نقش دارند. با توجه به کلي بودن سوال موارد زير مطرح ميشود.
انسان يک سلسله نيازهايي دارد که بايد در شرايط زماني مناسب به نحو صحيح ارضا شود يکي از اين نيازها که آغاز ارضاء آن در ايام جواني است اما بيداري آن در ايام نوجواني رخ مي دهد نياز جنسي است. اين نياز در ايام نوجواني و بلوغ بر اثر ترشح هورمون هاي جنسي و تغييرات فيزيولوژيکي و رواني که در فرد به وجود مي آيد، بيدار مي شود ولي به دليل فراهم نبودن ساير شرايط ازدواج مانند بلوغ فکري، اجتماعي و اقتصادي در بيشتر افراد با کمي تأخير ارضاء مي شود و بهترين دوران ارضاء اين نياز آغاز جواني است يعني وقتي ساير شرايط ازدواج نيز به طور نسبي فراهم شد.
بى‏شك هيچ شالوده‏اى، مقدس‏تر از بناى رفيع ازدواج نيست. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزويج»؛ «هيچ بنايى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشيعه، ج 14، ص‏3). و هر ملتى در دين و آيين خود به نوعى از آن بهره‏مند است. دين اسلام بيش از همه بر آن تأكيد دارد و براى آن آثار و فوايد مهمى بيان كرده است.
دعا براى فراهم شدن زمينه ازدواج با همسري شايسته از کارهاي مستحب و مورد ترغيب خداوند است چرا كه قبل از اقدامات شخصى و تصميم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردى، به خداوند روى آورده و از او خيرخواهى نموده‏ايد و از او هدايت جسته‏ايد. لذا در روايات متعدد حضرات ائمه عليهم السلام ما را به دعا كردن و نماز خواندن براى دست يافتن به يك ازدواج موفق توصيه و سفارش نموده‏اند. كافى است با حسن اعتماد و قلب پاك رو به درگاه الهى آوريد و دعا كنيد. توجه شما را به روايت زير جلب مى‏كنيم:
از اميرالمؤمنين نقل شده كه هر كس قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد و در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
به علاوه، اين دعا را نيز در قنوت نماز و بعد از هر نماز، در سجده و يا هر وقت ديگر زياد بخوانيد:
«اللهم اَغنِني بِحلالِكَ عَن حَرامِك و بِطاعَتِكَ عَن مَعصيتِك»؛« خدايا مرا بي نياز كن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداري‌ات از نافرمانيت». برخي از بزرگان توصيه کرده اند اين دعا 114 مرتبه در يک مکان مقدس مانند مسجد يا زيارتگاه خوانده شود.
خواندن اين دعاي قرآني نيز مفيد است: «رَبِ ِانّي لِما اَنزَلتَ اِليَّ مِن خَيرٍ فَقير» ؛ «خدايا! بي ترديد من به خيري كه تو بر من فرو مي فرستي نيازمند و محتاجم». (قصص، آيه 24). قرآن مجيد مي فرمايد كه وقتي حضرت موسي گرسنه و تنها و بي سرپناه اين دعا را خواند به لطف خداي تعالي حضرت شعيب دختر خود را به سوي او فرستاد و او را به دامادي برگزيد.
انشاءالله دعاهاي قرآني براي همه ما مفيد بوده و ظرفيت استفاده از آنها را داشته باشيم. همچنين دعاي معراج و نادعلي براي گشايش همه گرفتاري ها از جمله مساله شما مفيد است.
ضمنا براي گشوده شدن گره و مشكل تان چه خوب است ارتباط معنوي تان را با خداوند متعال گسترش دهيد و به كمك راهكارهاي مجرب زير زمينه را براي رسيدن به خواسته تان فراهم كنيد.
1. در هر شبانه روز، يك بار زيارت عاشورا و دعاى توسل را با توجه كامل به نيت اين حاجت قرائت كنيد.
2. در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبى) و بعد از نيمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانيد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).
3. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد و روز جمعه نماز جعفر طيار به جاى آوريد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده، در استجابت دعا بسيار مؤثر است.
4. سوره هاي ناس و فلق را زياد بخوانيد.
5. خوش اخلاق و خوش برخورد باشيد.
6. به سر و وضع و آراستگي ظاهري خود بيشتر برسيد و از شلختگي اجتناب کنيد. البته با رعايت حلال و حرام و اجتناب از خودآرايي در مقابل نامحرم.
7. بعد از هر نماز سه بار سوره توحيد بخوانيد و حتما از خداوند بخواهيد که مشکل شما را حل نمايد.
8. دعا، توکل، توسل و نذر صلوات براي روح اولياء خدا معمولا مشکل گشا بوده است.
9. تقوا پيشه کنيد. قرآن کريم مي فرمايد: « و من يتقي الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب»؛ «کسي که به واجبات عمل و از گناهان دوري نمايد، خداي مهربان راه خروجي برايش قرار مي دهد و روزيش را از جايي که حساب نمي کند، مي رساند».
با توکل به خداوند و توسل به اولياي الهي از خداوند بخواهيد که هر چه زودتر مشکل حل شود. مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد.
خواهر محترم ! توجه داشته باشيد درست است که دغدغه ازدواج در سنين جواني، براي دختر جواني مثل شما امري طبيعي است؛ اما اين مسأله نبايد تمام فكر و وقت شما را به خود مشغول کرده و بسان ابري تيره، بر همه ابعاد زندگي شما سايه ‏افكنده و آن را تحت‏الشعاع خود قرار دهد؛ زيرا واقعيت چنين است که ازدواج همه زندگي نيست، بلکه تنها يک بعد از ابعاد زندگي است.
شما مي توانيد تا زماني كه مورد مناسبي براي ازدواج پيدا كنيد با مطالعه و تحقيق، با ملاكها و شرايط يك همسر خوب آشنا شويد و بر آگاهي خود بيفزاييد تا هنگام انتخاب، بتوانيد تصميم صحيحي بگيريد، زيرا اگر در گزينش همسر اصول صحيح رعايت شود، بخش عظيمى از ناگوارى‏ها و نابسامانى‏ها و مشكلات از ميان مى‏رود و زندگى جوانان پربارتر و زيباتر مى‏شود.
به عنوان مقدمه به ملاک‌هاي کلي انتخاب همسر اشاره ميكنيم. در صورت نياز مي توانيد نكات كاملتر را در مكاتبات بعدي از ما بخواهيد: 1. تدين و دين دار بودن فرد. 2. اخلاق نيك داشتن، كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است . 3. شرافت و اصالت خانوادگي، كه منظور نجابت و پاكي خانواده است. 4. عقل ،كه در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي كند. 5. کفويت و تناسب.
مطالعه كتب زير نيز مي تواند براي شما سودمند باشد :
1- جوانان و انتخاب همسر، على اكبر مظاهرى
2- ازدواج آسان و شيوه همسردارى، محمد محمدى اشتهاردى
3- ازدواج آسمانى، على اكبر مظاهرى
4- ازدواج پايدار، كاظمى حقيقى
همچنين شما براي رسيدن به يک ازدواج خوب، مي توانيد در مكانهاي سالم مثل مساجد در رفت و آمد باشيد، در كانون هاي مذهبي فعاليت كنيد و در مجالس مذهبي بيشتر شرکت کنيد. افراد مؤمن اكثراً در اين مكانها در رفت و آمد هستند. از اين رو بستر مناسبي است، براي ان شاءالله يك ازدواج مناسب.
اميدواريم، ضمن رعايت راهكارهاى ارائه شده، همسرى شايسته بيابيد و زندگى شاد و سعادتمندى در انتظارتان باشد.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز