مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ (کوروش کبیر)
خانه » پزشکی و سلامت » زنان و زایمان » آیا وجود حیوان خانگی در دوران بارداری در خانه خطرناک است؟

آیا وجود حیوان خانگی در دوران بارداری در خانه خطرناک است؟

حاملگی

همه چیز درمورد حضور سگ و گربه در دوران بارداری در خانه

آيا گربه می تواند باعث بروز بیماری در زنان باردار شود؟

این باورکه گربه باعث بروز توکسوپلاسموز در زنان باردار میشود مدت طولانی است که وجود دارد. زن باردار میتواند توکسوپلاسموز که یک بیماری انگلی نادر است را به نوزاد متولد نشده انتقال داده و عفونت توکسوپلاسموز میتواند منجر به سقط جنین یا نقص نوزاد شود. از آنجا که توکسوپلاسموز می‌تواند از طریق مدفوع گربه منتقل شود گفته می‌شود بهتر است زنان باردار با دوری از گربه‌ها خود را در معرض خطر کمتری قرار دهند. اما این کار لازم نیست.

گوشت خام خطرناکتر از گربه
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها معتقد است گربه‌های خانگی تهدید به حساب نمی‌آیند. این بعید است که گربه ای که در حیاط شماست تهدیدی برای توکسوپلاسموز باشد. در واقع براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها افراد در اثر مصرف گوشت خام یا محصولات گیاهی شسته نشده بیشتر احتمال دارد به این انگل دچار شوند تا تماس با گربه.  برای اینکه خود و جنینی که در شکم دارید در سلامت باشید بهتر است نکاتی را درباره پیشگیری از ابتلا به این انگل رعایت کنید.

حیوانات دیگر هم عامل انتقال هستند
گربه می‌تواند توکسوپلاسموز را از خوردن گوشت خام پرندگان، موش یا خاک دریافت کند. اما گربه‌ها تنها حیواناتی نیستند که این انگل را انتقال می‌دهند اما تنها گونه‌ای هستند که عفونت را به مدفوعشان می‌ریزند. اما انسان می‌تواند این بیماری را از دیگر حیوانات و همچنین گوشتهای ناپخته نیز دریافت کند. زمانی که گربه از گوشت خام آلوده استفاده کند آلوده میشود و می‌تواند اووسیست‌ها را دفع کند. دفع اووسیست می‌تواند تا دو هفته به طول بیانجامد. معمولا بعد از یکبار آلوده شدن، در آلودگی‌های بعدی دفع اووسیست وجود ندارد. اووسیست های موجود در مدفوع گربه پس از دفع باید به طور میانگین دو روز را در محیط خارج از بدن حیوان بگذرانند تا عفونی شوند. از آنجا که اغلب گربه‌ها دائما بدن خود را پاک می‌کنند، باقی ماندن مدفوع روی موها برای مدت کافی به منظور عفونی شدن اووسیست‌ها تقریبا غیرمحتمل است.

درک این بیماری به امنیت شما کمک میکند
درک درست از چرخه زندگی توکسوپلاسما و نقشی که گربه‌ها در انتقال این بیماری این بیماری دارند می‌تواند در کاهش ترس از گربه‌ها در دوران بارداری موثر باشد. توکسوپلاسما یک ارگانیسم تک یاخته‌ای است که می‌تواند از تمام پستانداران به عنوان میزبان استفاده کند. نکته اینجاست که هنگامی که یک گربه آلوده به توکسوپلاسما می‌شود نسبت به آن ایمنی پیدا کرده و به ندرت ممکن است دوباره آلوده شود.

انسان چطور توکسوپلاسموز می‌گیرد؟
انسان اغلب با مصرف گوشت خام آلوده به توکسوپلاسموز که در بافت آن موجود است مبتلا به این بیماری می‌شود. روش کمتر شایع مصرف مستقیم اووسیت عفونی است. در نهایت انتقال این عفونت به جنین زمانی رخ می‌دهد که مادر در زمان بارداری یک عفونت اولیه داشته باشد.

گامهایی برای محافظت در برابر توکسوپلاسموز
اگرچه احتمال کمی وجود دارد که  از طریق گربه در معرض توکسوپلاسموز قرار بگیرید اما بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. رعایت نکات زیر برای افرادی که اطرافشان گربه زیاد است و از قضا باردار هستند مفید است.
•    از مصرف گوشت ناپخته خودداری کنید.
•    تمام سبزی‌های نپخته را به طورکامل بشویید.
•    تخته‌ها و ظروفی که در تماس با گوشت قرار دارند قبل از استفاده خوب بشویید.
•    اگر در باغچه حیاط کار میکنید حتما دستکش باغبانی استفاده کنید. در غیر این صورت دست‌های‌تان را به طورکامل بشویید.
•    از همسر یا دیگر از اعضای خانواده بخواهید که ظرف دستشویی گربه را عوض کنند.
•    اگر برای عوض کردن ظرف دستشویی کمک ندارید بهتر است برای تعویض ظرف از دستکش استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز