برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خانه » عمومی و متفرقه » آموزش های جالب » چطوری کمتر تصادف کنیم

چطوری کمتر تصادف کنیم

چطوری کمتر تصادف کنیم

چطوری کمتر تصادف کنیم

دلیل اکثر تصادفات چیست؟ در صورتی که این موارد را رعایت کنید کمتر تصادف میکنید چرا که بیشتر تصادفات علل مشترکی دارند.

چطوری کمتر تصادف کنیم

نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در سال۱۳۰۵ میان یک اتومبیل و درشکهٔ حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد. در دنیا نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول ۴۴ساله اولین کسی در دنیا است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌است. وی روز هفدهم آگوست سال ۱۸۹۶ در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد
روند آماری

سه عامل مهم در تصادفات موثر است:

انسان

جاده

خودرو

با ایجاد مشکل در هرکدام از این عوامل آمار تصادفات زیاد شده و با رفع مشکل آمار تصادفات کاهش پیدا می‌کند. در سالهای اخیر با آموزش و بهتر شدن جاده‌ها و رفع نواقص خودروها آمار تصادفات بخوبی کاهش پیدا کرده‌است.

آنچه باید بدانیم تا مطمئن برانیم

۱- آهنگ مرگ و میر رانندگی در ساعت ۶ تا ۸ صبح،‌ ۲ برابر دیگر ساعات شبانه روز است.

۲- قدرت بینایی راننده در شب،‌ یک ششم روز است.

۳- خیره شدن به نور خودروهای عبوری روبرویی، بینایی را به مدت ۹ ثانیه مختل می‌کند.

۴- پژوهش‌های مرکز پزشکی قانونی دانشگاه کیسن آلمان نشان می‌دهد که به دلیل کُند شدن اعمال فیزیولوژی بدن در زنان بارداری که ۵ ماه از بارداری آنها می‌گذرد، احتمال بروز تصادف برای این زنان در هنگام رانندگی وجود دارد و رانندگی این افراد در ۶ هفته آخر بارداری، همراه با کاهش کنترل و تسلط آنها بر وسیله نقلیه‌شان است.

۵- تحقیقات نشان داده است که عطسه زدن به عنوان یک عمل غیرارادی و تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر، در هنگام رانندگی تاثیر بسیاری در بالا رفتن احتمال تصادف دارد و از این رو توصیه می‌شود تا رانندگان در هنگام عطسه، به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارند و فرمان را آرام‌تر بگیرند چراکه محکم گرفتن فرمان در هنگام عطسه، می‌تواند باعث انحراف خودرو شود.

۶- آمار تصادفات بین راهی در ایران نشان می‌دهد، در بروز تصادفات، عامل «طراحی» به میزان ۲ درصد، «وسیله نقلیه» ۱۳ درصد، «جاده» ۲۲ درصد و «عامل انسانی» ۶۳ درصد نقش دارند.
۷- ۸۴ درصد از تصادفات رانندگی رخ داده در کشورمان، در روزهای «معمولی و کاملاً آفتابی»، ۷ درصد در روزهای «بارانی»، ۶ درصد در هوای «ابری» و یک درصد در «وضعیت برفی» به وقوع پیوسته است.

۸- انتقام گیری،‌ تلافی کردن و پاسخ مشابه به رفتار ناشایست رانندگان دیگر از عوامل موثر در بروز تصادفات است به طوریکه پژوهشگران دریافتند، ۶۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی و ۳۳ درصد جراحت‌های ناشی از این تصادفات، بر اثر پرخاشگری رانندگان است.
۹- گوش دادن به صدای عادی رادیو در هنگام رانندگی باعث می‌شود تا واکنش راننده در هنگام بحران، با تاخیر ۰٫۸ ثانیه‌ای مواجه شود و این در حالی است که زمان رفلکس راننده به بحران‌ها در شرایط مطلوب، ۰٫۷۵ ثانیه است.

۱۰- پژوهشگران مرکز پژوهش حمل و نقل انگلستان دریافتند که خطای ادراکی (کم اهمیت پنداشتن خطر و بیش از واقعیت پنداشتن توانایی)، عامل موثر در بروز ۳۰ درصد از تصادفات رانندگی است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز