افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خانه » پزشکی و سلامت » تغذیه و سلامت » بهترین مواد غذایی ضد هوای آلوده

بهترین مواد غذایی ضد هوای آلوده

بهترین مواد غذایی ضد هوای آلوده

بهترین مواد غذایی ضد هوای آلوده

وقتی می‌گوییم هوا آلوده است، اغلب به این معنی است که هیدروکربورهای ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی در هوای تنفسی ما پخش شده‌اند. این هیدروکربورها سرطان‌زا هستند.
از طرف دیگر در ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوییل، معمولا انواع فلزات سنگین مثل سرب وجود دارند که با سوختن این مواد، در هوا منتشر می‌شوند. اگرچه در سال های اخیر بنزین بدون سرب وارد بازار شده ولی هنوز هم گازوییل و نفت کوره که در صنایع استفاده می شوند، سرب دارند که سرطان‌زا هم هست. البته از گاز خطرناک مونواکسیدکربن هم نباید غافل شویم، همان گاز بی‌رنگ و بی‌بویی که در فصول سرد هر سال، جان تعدادی از افراد را می‌گیرد و مدام توصیه می‌کنند که باید با لوله بخاری مناسب ، آن را بیرون بفرستید. این گاز که در فضای بسته باعث مسمومیت شدید و مرگ می‌شود، حتی وقتی با لوله بخاری هم بیرون فرستاده می‌شود باز می‌تواند خطرناک باشد؛ به این خاطر که این همه بخاری‌هایی که در خانه‌ها می‌سوزند، مونوکسیدکربن را در هوا منتشر می‌کنند و در اثر پدیده گلخانه‌ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین برمی‌گردند و وارد ریه‌های ما می‌شوند.خلاصه، زندگی شهرنشینی و به‌خصوص تهران نشینی این دردسرها را دارد و اگر ما می‌خواهیم در این هوای آلوده سالم بمانیم، باید مورادی را رعایت کنیم که یکی از این موارد، نوع تغذیه‌مان است.

بهترین برنامه غذایی

اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، مشکل می توان از اثرات سوء آن در امان ماند، ولی درباره ی آلودگی که به طور معمول در همه شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران وجود دارد، می‌توان با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.
صفرا، عرق، خلط، مدفوع و ادرار ۵ راه دفع سموم در بدن است، بهترین راه دفع سموم از بدن از طریق مصرف مایعات بوده البته باید توجه داشت مایعات تنها شامل آب نیست، بلکه آش، سوپ، خورشت، لبنیات، میوه و سبزیجات همه در دسته مایعات قرار می‌گیرند و برای کاهش تأثیر آلاینده‌های محیطی در بدن باید مصرف مایعات را مورد توجه قرار داد.جوان فا
مایعات دارای هزاران خاصیت بوده و سبب دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود، بهتر است مصرف مایعاتی را مورد توجه قرار دهیم که حاوی آنتی‌اکسیدان باشد و مانع از فعالیت رادیکال‌های آزاد و تخریب سلول‌ها شود.در علم تغذیه ۲۷ سیتوکمیکال (ترکیب شیمیایی، گیاهی) وجود دارد که ما آنها را با رنگ‌های مختلف در میوه‌ها و سبزیجات همچون قرمز، ارغوانی، زرد، سبز و … می‌شناسیم، میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه در دسته مایعات قرار دارد آنتی‌اکسیدان بالایی داشته و فیبر موجود در آن نیز سبب خروج آلاینده‌ها از بدن می‌شود.
بعد از میوه و سبزیجات غلات کامل و حبوبات این خاصیت را داشته و سبب دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود. ماهی نیز بدن را پاکسازی کرده و به دلیل اینکه حاوی امگا‌۳، سلنیوم، ید، روی،‌ آهن و منیزیم است، جهت کاهش تأثیر آلاینده‌ها بر بدن مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.مصرف ماهی در پاییز به دلیل اینکه یخ‌زده نبوده و بو و کهنگی ندارد، بسیار توصیه می‌شود، ماهی دارای همه ریزمغذی‌های لازم برای دفع آلایند‌ه‌ها است.
مصرف لبنیات به ویژه ترکیب ماست با ادویجاتی همچون فلفل، زردچوبه، زنجبیل و دارچین به دلیل اینکه حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی فراوان است در زمان بروز آلودگی هوا و کاهش تأثیر آن در بدن توصیه می‌شود، از طرفی ادویجات چند ده برابر میوه و سبزیجات آنتی‌اکسیدان داشته و تنها در افرادی که آلرژی دارند مصرف آن توصیه نمی‌شود.بهتر است مصرف سبزیجات به صورت فرآوری شده و کمپوت نباشد، همچنین بعد از ماهی، حبوبات و غلات کامل، میوه و سبزیجات و لبنیات مصرف آجیل نیز برای رفع آلودگی در بدن حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.در زمان آلودگی هوا در کلانشهرها فلزات سنگینی همچون سرب، جیوه،‌ آرسنیک، کادمیوم و آلومینیوم ایجاد می‌شود و در زمانیکه بدن ما دارای ریزمغذی‌هایی همچون آهن، ید، روی، منیزیم و سلنیوم باشد اجازه فعالیت به این فلزات سنگین توسط بدن داده نمی‌شود.کسانی که فقر آهن، ید و سلنیوم در بدن داشته باشند بیشتر تحت تأثیر آلاینده‌های محیطی و آلودگی هوا قرار می‌گیرند.
تغذیه در هر شرایطی باید به صورتی باشد که روزانه مصرف میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات، گوشت، لبنیات و آجیل در رژیم غذایی وجود داشته باشد، البته باید توجه داشت حبوبات حتماً از یک روز قبل خیس خورده باشد تا علاوه بر رفع نفخ آن املاح در بدن بهتر جذب شود.

چه عادات‌ نادرست غذایی می توانند اثرات مخرب آلودگی هوا را در بدن ما بیشتر کنند؟

دکتر کشاورز در این باره می‌گوید: « مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار ، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.به طور کلی ما مردم را به مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی و غیرصنعتی تشویق می‌کنیم تا سلامتی‌شان در مواجهه با عوامل خطرناکی مثل آلاینده‌های هوا محفوظ بماند.»دکتر کشاورز یادآوری می‌کند که کودکان ، سالمندان ، بیمارن قلبی عروقی و بیماران ریوی ، از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل آلودگی هوا هستند و بهتر است خانواده‌ها بیشتر مراقب غذاهای مصرفی این افراد باشند.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز